آموزش رانندگی در برف

به گزارش مجله هاستفا، نکاتی که رانندگان باید برای رانندگی در آب و هوای برفی رعایت نمایند را در این گزارش بخوانید.

آموزش رانندگی در برف

به گزارش خبرنگار ، رانندگی در فصل های پاییز و زمستان نسبت به فصول دیگر کمی متفاوت است، به صورتی که در روز های برفی رانندگی به دقت بیشتری احتیاج دارد.

همچنین گفته می گردد رانندگی در برف و یخبندان بسیار استرس زا و خطرناک است، اما باید قبل از هر اتفاق و حادثه ای شرایط را بسنجیم و نکاتی را رعایت کنیم.

کسانی که می خواهند در زمان های برفی رانندگی نمایند، بهتر است از شرایط رانندگی در برف اطلاع داشته باشند.

شما از شرایط رانندگی در برف چه می دانید؟

در زمان بارش برف و برودت هوا، جاده ها و معابر عمومی لغزنده می شوند که همین موضوع منجر به تصادفات در سطح شهر و جاده ها می گردد.

هنگامی که هوا برفی می گردد برای بیرون آوردن خودرو باید در ابتدا ماشین را در دنده یک قرار داد و پدال گاز را به صورت ملایم و آرام فشار داد، اما اگر در هنگام گاز دادن به صورت پیاپی بر روی برف متوجه شدید که چرخ ها در حال چرخش به صورت درجا هستند، بهتر است پای خود را از روی پدال گاز بردارید.

در این حال می توانید دنده را در حالت عقب قرار دهید و دوباره پدال گاز را به آرامی فشار دهید و آن را رها کنید. این عمل را با دنده یک و دنده عقب در زمان های چند ثانیه ای 10 تا 12 بار انجام دهید، اما از گاز دادن اضافی و فشار به موتور خودرو خودداری کنید.

برف امروز احتیاج به ماشین آلات سنگین برف روبی ندارد/ خدا کند برف بیشتر ببارد

اگر با انجام دادن این کار ها نیز باز هم نتوانستید خودرو خود را از برف خارج کنید بهتر است در جهت حرکت چرخ ها به جلو و یا عقب پوششی را روی سطح برف یا یخ قرار دهید. این پوشش می تواند یک تکه گونی، مقوا، کارتن، تخته ای در گوشه خیابان و یا نمک یا شن و ماسه باشد، در واقع هدف از این کار و استفاده از این مواد این است که بین چرخ ها و سطح زمین اصطکاک ایجاد گردد.

شاید در شرایطی باشید که هیچ کدام از مواد گفته شده در دسترس نباشد، در این حالت می توانید از کفپوش های ماشین بهره ببرید. برای این کار بهتر است در خودرو های دیفرانسیل جلو، کفپوش ها در جهت حرکت چرخ های جلو و در دیگر خودرو ها در جهت حرکت چرخ های عقب قرار گیرند و سپس به آرمی عمل فشار پدال گاز صورت گیرد.

گفتنی است که در خصوص شرایط رانندگی در برف بهتر است مقداری از باد لاستیک ها کم گردد، زیرا در این حالت اصطکاک لاستیک با زمین بیشتر شده و از سرخوردگی ماشین نیز جلوگیری می گردد.

نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ یکی از ملزومات سفر در جاده های برف گیر زمستانی است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر اهل مسافرت هستید از همین حالا تا انتها زمستان زنجیر چرخ خود را در صندوق عقب ماشین قرار دهید، حتی در مسافرت های نوروزی هم به دلیل احتمال تغییرات جوی ممکن است این وسیله به درد شما بخورد؛ با این حال برای بستن زنجیر چرخ ابتدا باید وضع ظاهری زنجیر چرخ را کنترل نموده و پیچ خوردگی های آن را باز کنید.

1- زنجیر چرخ را همواره تمیز و در جای خشک در صندوق عقب خودرو نگهداری کنید، اگر خودرو شما تک دیفرانسیل (جلو یا عقب) است، دو زنجیر چرخ برای خودرو کافیست که برای دیفرانسیل جلو به چرخ های جلو می بندیم و برای خودرو های دیفرانسیل عقب به دو چرخ عقب؛ اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو و عقب است، بهتر است هر چهار چرخ را مجهز به زنجیر کنید.

2- زنجیر چرخ را بر روی زمین طوری پهن کنید تا خار های زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، سپس خودرو را به وسط آن راهنمایی کنید.

دو طرف ساده زنجیر را از پشت چرخ به یکدیگر وصل کنید (حلقه فلزی باز را به طرف دیگر زنجیر وصل کنید).

4- سمت دیگر زنجیر را که یک سر آن گیره ای پهن و خمیده دارد را به ترتیب مطابق شکل زیر از حلقه سر دیگر زنجیر عبور دهید و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

5- بست هایی در زنجیر چرخ وجود دارند که با چرخاندن آن ها، زنجیر چرخ به لاستیک محکم می گردد، این کار را توسط آچار مخصوص انجام دهید؛ آچار مخصوص (پیچ گوشتی دوسو) را در محل بیضی شکل قرار دهید و حلقه ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است (در شکل با دایره قرمز تعیین شده) را در جهت منحنی بست بچرخانید (در هنگام جدا سازی زنجیر این بست ها را به حالت اولیه خود برگردانید).

6- زنجیر را روی چرخ آنالیز کنید تا خار های آن به سمت لاستیک نباشد.

شرایط رانندگی در برف را جدی بگیرید و به نکات زیر توجه کنید:

1. در روز های برفی بهتر است پیش از حرکت، شرایط خودرو به صورت کلی آنالیز گردد و خودرو حتما به تجهیزات زمستانی لازم مجهز گردد.

2. شرایط رانندگی در برف متفاوت است. بهتر است در چنین شرایطی به آرامی رانندگی کرد، زیرا در چنین شرایطی جاده ها یخ زده هستند.

3. حتما قبل از حرکت، شیشه های خودرو، چراغ ها، راهنماها، بخاری و سیستم تهویه خودرو بازدید گردد.

4. در صورت امکان حتما در خودرو از چراغ مه شکن استفاده گردد.

5. در صورتی که امکان بخار در شیشه جلو خودرو وجود داشته باشد، حتما از دستگاه تهویه خودرو استفاده گردد، همچنین برای برطرف این مشکل می توان شیشه سمت راننده را کمی پایین آورد تا شیشه ها بخار نکند و دید کافی نیز وجود داشته باشد.

6. برای رانندگی در برف و جاده های یخ زده بهتر است حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید و یا اینکه از لاستیک یخ شکن بهره ببرید.

7. در برخی از شرایط امکان گیر کردن خودرو در برف وجود دارد، در این شرایط بهتر است برای کاهش لغزش خودرو، باد لاستیک ها کم گردد.

8. اگر مه وجود دارد بهتر است خودرو را در جای مناسبی متوقف کنید و تا زمانی که شرایط بهتر نشده است، حرکت نکنید.

9. در زمان بارش برف و باران، باید از گردش و انحراف ناگهانی خودداری کنید و بی موقع ترمز نکنید.

10. رانندگی در برف به دقت بیشتری احتیاج دارد و ضروری است از فشاردادن ناگهانی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن، خودداری کنید.

11. اگر در حال رانندگی در یک سطح لغزنده هستید، بهتر است از تغییر ناگهانی دنده خودرو به حالت سنگین خودداری کنید.

12. در صورتی که در جاده های برفی و لغزنده دچار مشکل شدید اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بهتر است تصمیم درستی در این شرایط بگیرید.

13. در هنگام سرخوردن ماشین نباید ترمز کرد، زیرا ضربه زدن به ترمز بر روی یخ، چرخ ها را قفل می نماید و باعث سرخوردن بیشتر خودرو می گردد.

14. در هنگام سرخوردن باید فرمان خودرو را نگه داشت و فرمان را به سمتی که عقب خودرو به آن سمت چرخیده، چرخاند.

15. در هنگام سرخوردن بهتر است خودرو را در حالت دنده سنگین نگه داشت و از خلاص کردن آن خودداری کرد. از قلم نیاندازید که ماندن در این حالت به کم شدن سرعت یاری می نماید و حداکثر کنترل را در رانندگی ایجاد می نماید.

16. در زمان رانندگی در برف باید از سبقت دریافت در جاده شدیدا پرهیز کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1629

به "آموزش رانندگی در برف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش رانندگی در برف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید