اصلاح نظام بانکی باید در دستور کار مجلس قرار گیرد

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو کمیسیون مالی مجلس گفت: ما در مجلس باید هم اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهیم و هم موانع کسب و کار را به صورت قانونی از راستا فراوری برداریم.

اصلاح نظام بانکی باید در دستور کار مجلس قرار گیرد

محمد صفایی در گفت وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه پشتوانه مالی هر کشوری فراوری آن است، اظهار کرد: اگر ما بخواهیم مشکل تورم را حل کنیم، ارزش پول ملی را حفظ کنیم و مسئله اشتغال را حل کنیم، راهی جز فراوری نداریم. متاسفانه در ایران چون دولت ها نفت می فروشند، به اشتباه تصور می نمایند درآمدهای نفتی، درآمد دولت است، در حالی که درآمد دولت آن جایی است که خدماتی را ارائه دهد و در قبال آن ها مالیات بگیرد.

وی با بیان اینکه فروش نفت، فروش ثروت ملی است و نباید به عنوان درآمد دولت حساب گردد، افزود: اما در کشور ما دولت ها همیشه پول حاصل از فروش نفت را جزو درآمدهای خود به حساب آوردند و به همین جهت هیچ گاه به دنبال فراوری نرفتند. در کشور ما همیشه نفت چند چالش داشته است. یکی اینکه دولت ها احساس نکردند باید فراوری ثروت نمایند، چالش بعدی اینکه چون دولت ها حس می کردند با فروش نفت دستشان در جیب خودشان است، سیستم دولتی دیگر به مردم جوابگو نیست و شکاف بین دولت و ملت رخ داده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس ادامه داد: راه چاره حل این چالش ها و همچنین حفظ ارزش پول ملی، کاهش تورم و حل مشکل بیکاری الزاما تنها پرداختن به موضوع فراوری است و تا مسئله فراوری به عنوان پشتوانه مالی کشور و ثروت ملی حل نگردد، چالش های ما به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی باید حامی فراوری کشور باشد، اعلام نمود: در حال حاضر سیستم بانکی حامی سوداگری است. در سال 98، از مجموع تمامی درامدهای بانکی کشور، 6.5 درصد به سمت بخش کشاورزی، 15 درصد به سمت صنعت و 78.5 درصد به سمت سوداگری رفته است. این یعنی عدم پشتیبانی از فراوری. هم ما در مجلس باید اصلاح سیستم بانکی را در دستور کار خود قرار دهیم تا حمایت لازم از فراوری انجام گردد و هم دولت باید بانک ها را مکلف به توزیع منابعشان در راستای تقویت فراوری کند.

عضو کمیسیون مالی مجلس مطرح نمود: همچنین در بحث مانع زدایی نیز باید اقداماتی صورت گیرد. به عنوان مثال برای کسب یک مجوز، خصوصا اگر فردی برای اجرای یک پروژه فراوریی بخواهد از اراضی ملی استفاده کند، بعضا سال ها زمان می برد تا زمینی برای اجرای آن پروژه به او واگذار گردد. این ها از جمله موانعی است که بر سر راه فراوری کشور واقع شده است.

صفایی مدعی شد: در دولت های یازدهم و دوازدهم توجه چندانی به فراوری انرژی نشده و حتی دست بخش خصوصی نیز در فراوری انرژی بسته شده و این بخش نیز انگیزه خود را برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی از دست داده است.

نماینده مردم گناباد در مجلس گفت: امیدواریم دولت بعدی یک دولت کارامد، چابک و جوابگو باشد و به مسائل فعلی فراوری در کشور انتها دهد و ما هم در مجلس باید هم اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهیم و هم موانع کسب و کار را به صورت قانونی از جهت فراوری برداریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7144

به "اصلاح نظام بانکی باید در دستور کار مجلس قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح نظام بانکی باید در دستور کار مجلس قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید