اقتصاددان ترک: آمریکا رئیس دنیا و ترکیه کارگرش نیست

به گزارش مجله هاستفا، شوکت آپوهان به ارزیابی تهدیدات غرب علیه ترکیه پرداخت و اعلام نمود: آمریکا نمی تواند هیچ اقدامی علیه ترکیه انجام دهد، چراکه آمریکا به مانند قبل، ژاندارم دنیا نیست و دنیا جدیدی در حال شکل گیری است.

اقتصاددان ترک: آمریکا رئیس دنیا و ترکیه کارگرش نیست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تهدیدات آمریکا و کشورهای غربی علیه عملیات نظامی چشمه صلح ترکیه در شمال شرق سوریه ادامه دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از وجود سه گزینه در خصوص ترکیه اطلاع داد: هزاران نظامی را اعزام کنیم و به پیروزی نظامی برسیم، ترکیه را از لحاظ مالی و به وسیله تحریم به شدت تحت فشار قرار دهیم، یا برای کسب توافق بین ترکیه و کُردها بین آن ها میانجیگری کنیم.

فرانسه نیز از وجود گزینه تحریم مالی علیه ترکیه روی میز اتحادیه اروپا اطلاع داد.

در این خصوص شوکت آپوهان اقتصاددان مشهور ترک به ارزیابی این گونه اظهارات و تهدیدات غرب علیه ترکیه پرداخت.

از نظر آپوهان تهدیدات ترامپ علیه ترکیه قابلیت اجرایی ندارد و گفت: همان طور که رئیس جمهور اردوغان اعلام نموده است، اظهارات ترامپ تنها یک علت دارد و آن هم راحت کردن خیال مخالفان داخلی رئیس جمهور آمریکاست. البته این علت ربطی به ترکیه ندارد چراکه هیچ کشوری به هیچ علت نمی تواند ترکیه را تهدید و یا تحقیر کند. از طرف دیگر هر چه قدر هم که این موضع نامعقول ترامپ برای ترکیه ناراحت کننده باشد، نباید فراموش کرد که وی برای در امان ماندن از تیرهای نقدها داخلی در حال مجادله است. نکته ای که مهم است، عدم قابلیت اجرایی هر یک از سناریوها و تهدیدات ترامپ علیه ترکیه است. آمریکا هم به خاطر همین مسئله دچار اختلافات شدید داخلی شده است.

شوکت آپوهان با اشاره به اینکه ترکیه توان مقابله با تحریم های احتمالی آمریکا دارد، تأکید کرد: با فرض اینکه قانون تحریم علیه ترکیه در آمریکا تصویب گردد، جای هیچ گونه نگرانی نیست. چراکه این گونه تحریم ها سال ها علیه ایران و روسیه اعمال شد و آمریکا نتیجه ای از آن نگرفت. مسئله اصلی این است که آمریکا خود را کارفرما و ترکیه را کارگر می بیند و به همین خاطر بی وقفه از حربه تهدید استفاده می نماید. این در حالی است که راه جدیدی پیش روی ترکیه واقع شده است و دارای متحدان جدید منطقه ای است. ترکیه از این پس کارگر آمریکا نیست و کارفرمای خودش است. ترکیه در حال حاضر در وضعیت بدون آلترناتیوی نیست. آمریکا نمی تواند هیچ اقدامی علیه ترکیه انجام دهد، چراکه آمریکا به مانند قبل، ژاندارم دنیا نیست و دنیا جدیدی در حال شکل گیری است.

آپوهان به ارزیابی تهدیدات فرانسه و اتحادیه اروپا علیه ترکیه نیز پرداخت و گفت: آنچه در خصوص اتحادیه اروپا مهم است، روابط گسترده و باثبات ترکیه با آلمان است. فرانسه و یا کشورهایی مثل فنلاند و نروژ که تهدید به تحریم محصولات نظامی علیه ترکیه نموده اند، هیچ اهمیتی ندارند. برای ترکیه، اتحادیه اروپا عبارت از آلمان است. هیچ شبهه ای نیست که فرانسه ای که در گذشته، سوریه را استعمار نموده بود، دوست دارد از گروه های تروریستی پ.ک.ک و پ.ی.د به عنوان اهرم فشار علیه ترکیه استفاده کند. اما خواسته فرانسه مهم نیست، چراکه ترکیه در اتحادیه اروپا به ادامه همکاری های مالی خود با آلمان بیش از پیش ادامه می دهد.

این اقتصاددان ترکیه معتقد است: دوران تهدید به تحریم مالی آمریکا علیه ترکیه به سر رسیده و متعلق به دوران گذشته است. دنیا منطبق بر دکترین ترومن و طرح مارشال تغییر یافته است. ترکیه قادر است با اتحاد استراتژیک با ایران، روسیه و چین بر همه تهدیدات آمریکا فائق آید. ترکیه می تواند برای دست یابی به پول داغ به جای آمریکا از چین استفاده کند. ترکیه می تواند برای اتحاد و همکاری های استراتژیک و نظامی به جای آمریکا از روسیه و ایران استفاده کند. یعنی آمریکا در حال حاضر کشور غیرقابل جایگزین برای ترکیه نیست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 663

به "اقتصاددان ترک: آمریکا رئیس دنیا و ترکیه کارگرش نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاددان ترک: آمریکا رئیس دنیا و ترکیه کارگرش نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید