ثبت ملی مسافرخانه کتابی در لیست آثار ملی ایران

به گزارش مجله هاستفا، مهمانخانه قراجه محمد شهرستان مرند در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

ثبت ملی مسافرخانه کتابی در لیست آثار ملی ایران

خبرنگار : ناصر غلامی هوجقان/ مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از ثبت مهمانخانه قراجه محمد شهرستان مرند به شماره 402/0632 در لیست آثار ملی ایران اطلاع داد.

به گزارش خبرنگاران، احمد حمزه زاده در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: ثبت ملی مهمانخانه فاخر و منحصر به فرد خردشده عصر صفویه شهید اسماعیل قربانزاده ،روستای قراجه محمد شهرستان مرند کتابی ، در راستای اجرای تبصره ماده 2 ، قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 28 بهمن 1371 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور انجام شد.

وی اضافه کرد: مهمانخانه خرپشته قراجه محمد در روستای قرجه محمد شهرستان مرند بخش کشکسرای واقع شده است.

لازم به ذکر است بنای منحصر به فرد قراجلوهای مرند در روستای قره جه محمد که روستایی خوش آب و هوا و با طبیعتی بکر و سرسبز با باغ های زرد آلو و مزارعی که محصول اصلی آن را عمدتا آفتابگردان و گندم تشکیل می دهد، در 20 کیلومتری غرب مرند مشرف به کوه علمدار واقع است.

بنای خرپشته به 350 یا 400 سال قبل برمیگردد، و عناصر اصلی در آن آجر خام مربعی(سنگ) و ساروج استفاده شده است و به ابعاد متر 6×6 و طول 18 متر به عرض 6ساخته شده که به هر تقدیر این خرپشته با ضخامت 150 سانتیمتری در پی ریزی در زمره عناصر جاذب تاریخی طبقه بندی می گردد. این بنا شخصی شهید اسماعیل قربانزاده ،بوسیله سکنج هایی اجرا شده است.

این تالار، گنبد و طاق قوسی از نوع نیم دایره ای یک پوسته است.و دو ورودی دارد، و کاربرد تالار تشریفات را داشته، که از دوران صفویه به جای مانده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12760

به "ثبت ملی مسافرخانه کتابی در لیست آثار ملی ایران" امتیاز دهید

2 کاربر به "ثبت ملی مسافرخانه کتابی در لیست آثار ملی ایران" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی مسافرخانه کتابی در لیست آثار ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید