روزهایی که هوا آلوده است چی بخوریم ؟

به گزارش وبلاگ هتل های باراتوس، آلودگی هوا تاثیر بسیار بدی در سلامت انسان دارد. یکی از راههای پیشگیری از تاثیر منفی آلودگی هوا، داشتن تغذیه و برنامه مناسب غذایی است.

روزهایی که هوا آلوده است چی بخوریم ؟

به گزارش وبلاگ هتل های باراتوس به نقل از نمناک، امروزه آلودگی هوا به یک پدیده خطرناک جهانی و مسئله ای عمده در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 7 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

این آمار همچنان رو به افزایش است و حتی در مناطقی که آلودگی چندانی ندارند بعضی مشاغل مانند رانندگان کامیون و سایر کارگران که در معرض انتشار زیاد گازوئیل هستند، بیشتر در معرض بیماری های تنفسی قرار می گیرند اما با مصرف بعضی غذاها و میوه ها می توان خطرات آلودگی هوا را تا حدی زیادی کنترل کرد. بنابراین با مصرف بعضی غذاها و میوه ها خطرات آلودگی هوا را کاهش دهید.

آلودگی هوا چگونه باعث بیماری می شود؟

در صورت تنفس هوای آلوده، ذرات معلق و سایر آلاینده ها وارد ریه ها شده و موجب التهاب می شود. این امر منجر به بروز بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس سینه، سرفه و مسائل تنفس می شود.

در صورت ابتلا به بیماری های قلبی و تنفسی، قرار دریافت در معرض آلاینده های هوا، شرایط تان را وخیم تر می نماید. اگرچه محافظت از خود در برابر آلودگی با ماسک امکان پذیر است، اما می توانید اقدامات دیگری برای جلوگیری از ورود آلودگی به بدن انجام دهید.

راههای جلوگیری از ورود آلودگی به بدن با تغذیه

روغن زیتون:

روغن زیتون به دلیل داشتن آلفا توکوفرول، ویتامین ایی و اسیدهای چرب، در بهبود عملکرد ریه و کاهش التهاب مفید است. یکی از بهترین روش ها برای مصرف روغن زیتون استفاده از آن در تهیه سالاد است زیرا

روغن زیتون تحمل حرارت بالا را ندارد و در صورت حرارت دیدن ترکیبات آن تغییر نموده و از خواص آن کاسته می شود.

بذر کتان:

بذر کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا 3 است. فیتواستروژن ها دارای خواص ضد اکسیدانی هستند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک یاری می نمایند. بذر کتان را می توانید روزانه در اسموتی ها، سالادها و یا به غذاهای پخته شده اضافه کنید.

آووکادو:

تحقیقات ارتباط بین کاهش سطح ویتامین ایی و بیماری های ریوی مانند آسم را نشان می دهد، به همین دلیل در برنامه غذایی خود غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج، که سرشار از ویتامین ایی است را بگنجانید تا اثرات آلودگی هوا را خنثی کنید.

کلم بروکلی:

مطالعات نشان می دهد کلم بروکلی به دلیل داشتن سولفورافان، خاصیت ضد سرطانی دارد و افرادی که آن را در رژیم غذایی خود دارند سموم مرتبط با آلودگی هوا و ریزگردها را بهتر دفع می نمایند. علاوه بر مصرف کلم بروکلی، سایر سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های تحلیل برنده به ویژه سرطان ها را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی :

گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن و آنتی اکسیدان از ابتلای افراد به بیماری های تنفسی محافظت می نماید بنابراین آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

زردچوبه :

زردچوبه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از بدن در برابر سموم و آلاینده ها محافظت می نماید.

ویتامین دی:

مصرف ویتامین دی به میزان کافی و مناسب در شرایط آلودگی هوا بسیار بیشتر از قبل اهمیت دارد پس ضروری است منابع ویتامین D هم که پیش از این به صورت کامل در بخش بهداشت و سلامت به آنها اشاره شد را در برنامه غذایی روزانه تان باشند.

سلنیوم و بتاکاروتن :

مصرف غذاهایی حاوی سلنیوم و بتاکاروتن در روزهایی که هوای شهر آلوده است توصیه می شود . غلات سبوس دار و غذاهای دریایی حاوی سلنیوم هستند و سبزیجاتی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو به میزان قابل توجهی بتاکاروتن دارند.

نبایدهای تغذیه:

مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی خاصی ندارند مانند چیپس و پفک و نوشابه های گازدار را به حداقل ممکن برسانید.

سوسیس و کالباس رااز برنامه غذایی خود کامل حذف کنید چراکه به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده مصرف آنها برای افرادی که در معرض هوای آلوده قرار دارند توصیه نمی شوند.

منبع: جام جم آنلاین

به "روزهایی که هوا آلوده است چی بخوریم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهایی که هوا آلوده است چی بخوریم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید