موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!

به گزارش مجله هاستفا، موزه واسا در استکهلم | Vasamuseet

در برخی از نقاط دنیا و مخصوصا مکان هایی که نزدیک به دریا هستند، برخی کشتی هایی که به اصطلاح به گل نشسته اند و یا سالیان سال غرق شده بودند، تبدیل به موزه هایی دیدنی و جالب شده اند که افراد زیادی را از سرتاسر دنیا برای بازدید به سمت خود می کشانند. موزه واسا در استکهلم سوئد از موزه هایی در این کشور است که در یکی کشتی به گل نشسته به وجود آمده است. موزه واسا در واقع قبلا یک کشتی جنگی بوده که غرق شده و بعد از گذشت سالیان طولانی وقتی به روی آب آمده، تبدیل به موزه اش کرده اند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه واسا در استکهلم را مورد بررسی قرار دهیم.

موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!

همه چیز درباره موزه واسا در استکهلم

موزه واسا در استکهلم یکی از موزه های بسیار قدیمی و تاریخی است که قدمت آن به قرن 17 میلادی باز می شود. همانطور که در مقدمه هم گفتیم، این موزه قبل از این که به کاربری فعلیش دربیاید در واقع یک کشتی جنگی سوئدی غرق شده بوده است که برای سالیان سال متروک و بدون استفاده باقی مانده بوده. داستان کشتی موزه واسا از این قرار است که این کشتی نگون بخت که به عنوان یک کشتی جنگی با اخرین متد روز در ان سال ها ساخته شده بود، از استکهلم به راه افتاد اما در راه رسیدن به مقصد خود متاسفانه چنان باید آغاز به وزیدن گرفت که این کشتی به همراه تمامی خدمه و تجهیزات خود به اعماق دریا فرو رفت و غرق شد. مورخانی که در آن روزها واقعه غرق شدن این کشتی را ثبت کردند ، در یادداشت های خود آورده اند که:

در سال 1628 میلادی از بندر استکهلم چند کشتی جنگی علی الخصوص کشتی واسا سفر خود را از آغاز کردند که به خاطر وزش باد این کشتی ها به مقصد نرسیدند.

بر طبق اسناد موجودی که توسط بسیاری از مورخین محلی و اروپایی به جای مانده؛ این کشتی که در اصل یک کشتی جنگی بسیار پیشرفته بود، یکی از بهترین کشتی های سوئدی بوده که 64 توپ جنگی هم در ناوگان خود داشته است. بر طبق همین گفته ها، کشتی واسا به سمت حرکت به سمت راه های دریایی کشور لهستان بوده که به خاطر وزش شدید باد، به مقصد خود و جنگ با دشمن دیرینه سوئدی ها در آن زمان نرسیده و با تمامی خدمه دریایی خود کاملا قطع شده است.

کشتی واسا برای مدت 3 قرن تمام در زیر آب ها بود که بالاخره در قرن 19 میلادی کشف شد. این کشتی توسط یکی از پژوهشگران آزاد سوئدی به نام آندرس فرانزن کشف شد که پس از کشف این کشتی در سال 1950 میلادی، سر و صدای بسیاری در جهانی اکتشافات تاریخی به پا کرد.مدت زیادی هم اتفاقا طول نکشید که ایده ساخت این موزه با موضوع نمایش این کشتی به وجود آمد. برای آماده سازی این کشتی، یک گروه مهندسی هلندی بسیار مشهور به صورت تخصصی کار بر روی آن را آغاز کردند. سال پس از کشف این کشتی غرق شده باشکوه، ایده به وجود آوردن موزه ای با موضوع یک کشتی به وجود آمد که پس از عملی کردن آن، این موزه یکی از پر بازدیدترین موزه های موضوعی استکهلم نامیده شد.

گروه هلندی که بر روی این پروژه کار می کردند، از مجسمه سازها، باستان شناس ها، آهنگران، شیشه کاران و نجارهای حرفه ای تشکیل شده بود که با استفاده از مهارت های خود بتوانند تا این موزه را به شکل اولیه خود در بیاورند. پس از اعمال تغییراتی که این گروه بر روی کشتی اعمال کردند بالاخره کشتی واسا در سال 1961 از جای اولیه خود خارج شد و پس از ریختن ماده ای مومی از پلی اتیلن که برای چندین ماه بر روی کشتی می ریختند، این کشتی آماده بازدید عموم شد. این ماده موجب بالا رفتن استحکام و عمر کشتی می شود.

امروزه در این کشتی هزاران شی تاریخی که از کشتی واسا کشف شده است، به نمایش عموم گذاشته می شود. از جمله وسایلی که امروزه در موزه واسا در استکلهم به نمایش گذاشته شده و متعلق به همین کشتی بوده است می توانیم به: تجهیزات و مجسمه های کنده کاری شده، بیش از 14 هزار شی چوبی پیدا شده، قدیمی ترین بادبان های موجود در جهان، استخوان های خدمه کشتی و بسیاری از وسایل ریز و درشت دیگر اشاره نماییم. این اشیا هر کدام به صورت مجزا و مخصوص مورد بررسی، بازسازی و ترمیم و همچنین مستحکم سازی قرار گرفته اند. نکته جالبی که درباره موزه واسا وجود دارد این است که این کشتی به گونه ای امروزه تزئین و بازسازی شده است که همچون روز اولش و مثل یک پازل تکه هایش در کنار هم قرار گرفته اند. موزه واسا در استکهلم در منطقه یوگوردن سوئد به نمایش در آمده است. یورگوردن (Djurgården) یک جزیره در استکهلم است. درباره این جزیره باید بگوییم که در آن بسیاری از جاذبه های تاریخی مختلفی قرار گرفته است.

حقایقی عجیب درباره کشتی واسا در استکهلم

  • کشتی واسا به خاطر وزش باد غرق شده است! در واقع این کشتی به خاطر شدت وزش باد در جهت مخالف، نتوانسته تا تعادل خود را حفظ نماید و در نتیجه خود و تمام خدمه اش غرق می شوند.
  • حدود 150 نفر در آن لحظه سوار بر کشتی واسا بودن ولی طبق شواهد بین 30 تا 50 نفر غرق شدن و در حال حاضر اسکلت 25 نفر از آن ها پیدا شده است. برخی از بخش های این موزه در حال بازسازی و مقاوم سازی مجدد است.
  • موزه واسا را در نهایت به عنوان یک موزه دریانوردی در تمامی منابع معرفی می نمایند.
  • ترمیم کشتی واسا که امروزه موزه واسا است، 27 سال طول کشید.
  • موزه واسا در استکهلم بین سال های 1988 تا 1990 افتتاح شد و عموم مردم این اجازه را پیدا کردند تا از آن بازید نمایند.
  • شاید برایتان عجیب باشد که چرا این کشتی که با توجه به این که به نسبت زمانه خودش با امکانات فراوانی ساخته شد، اما چگونه با وزش باد در جهت مخالف غرق شده است؟ در جواب شما باید بگوییم که، با قرار دادن بیش از اندازه توپ های جنگی بر روی عرشه و انبار کشتی باعث عدم تناسب کافی وزن بخش های بالایی و پایینی کشتی شده بود. بنابراین وقتی کشتی در معرض بادهای شدیدی قرار گرفت، تعادل خود را از دست داد و غرق شد.
  • در سال 2008 میلادی، بیش از 1 میلیون 200 هزار نفر از موزه واسا در استکهلم بازدید کردند که این در نوع خود یک رکورد برای این کشتی جنگی سابق و موزه فعلی محسوب می شود.
  • امروزه این کشتی غرق شده سابق که در حال حاضر تبدیل به موزه واسا در استکهلم شده است را می توان گفت که تبدیل به پربازدیدترین موزه در سراسر منطقه اسکاندیناوی و کشورهای حاضر در آن شده است.
  • زمانی که این کشتی از آب بیرون کشیده شد، اجسام زیادی هم در آن بودند و با کشتی بالا آمدند و به همین خاطر، یکی از مهم ترین کشف های تاریخی قرن 19 در سوئد و اسکاندیناوی به حساب می آید.
  • لیست این اقلام در کل، 14 هزار سازه چوبی و 700 مجسمه می باشد.
  • تمام اشیا پیدا شده در این کشتی در طی سالیان مختلف، همگی در پلن اصلی خود قرار گرفته اند.

راستاهای دسترسی به موزه واسا در استکهلم

اگر قصد سفر به استکهلم را دارید حتما بازدید از این موزه را در برنامه های خود قرار دهید مخصوصا اگر که به موضعات دریانوردی و کشتی ها علاقه مند هستید. با فرض این که شما در مرکز شهر استکهلم و در ایستگاه مرکزی این شهر قرار گرفته باشید، برای رفتن به این موزه می توانید تا از ماشین، قطار مترو، پیاده روی و راستاهای مخصوص دوچرخه سواری استفاده کنید.

  • اگر می خواهید تا از ماشین و یا تاکسی های خصوصی استفاده کنید باید بدانید که؛ پس از پیمودن 3.5 کیلومتر از ایستگاه مرکزی شهر استکهلم و پس از 17 الی 18 دقیقه به این موزه خواهید رسید.
  • اگر قصد دارید تا از مترو استفاده کندی دقیقا اگر مبدا خود را از مرکز شهر آمستردام در نظر بگیرید، 18 الی 20 دقیقه در راه هستید.
  • اگر قصد دارید تا پیاده از ایستگاه مرکزی استکهلم به موزه واسا در استکهلم بروید با استفاده از راستاهای مخصوص پیاده روی تنها 32 دقیقه بعد با پسمودن راستا 2.6 کیلومتری به این موزه خواهید رسید.
  • و در پایان اگر می خواهید تا از مسرهای مخصوص دوچرخه سواری استفاده کنید، شما 3 جاده مخصوص برای انتخاب دارید. این جاده ها به ترتیب کوتاه بودن راستا 2.7 کیلومتر، 2.9 کیلومتر و در آخر 3 کیلومتر مساحت دارند. به ترتیب طول راستا هم با احتمال شرایط نرمال، به ترتیب؛ 11، 13 و 14 دقیقه طول می کشد تا شما به این موزه برسید.

آدرس موزه واسا در استکهلم

Galärvarvsvägen 14, 115 21 Stockholm, Sweden

این موزه در روزهای کاری باز است و شما می توانید از ساعت 10 صبح از آن بازدید نمایید.

اگر دوست دارید تا از این موزه تاریخی و متفاوت خبر داشته باشید و یا بیشتر درباره آن و البته برنامه هایی که در آن در جریان است بدانید، پیشنهاد می کنیم که به وب سایت رسمی این موزه مراجعه فرمایید. ⚓

vasamuseet.se

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: الی گشت
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3709

به "موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید