میوه و سبزی سپری مقاوم در برابر استرس

به گزارش وبلاگ هتل های باراتوس، مطالعات اخیر محققان دانشگاه ادیت کاون در استرالیا نشان می دهد افرادی که در روز مقادیر بالای میوه و سبزی تازه مصرف می نمایند، استرس کمتری را تجربه می نمایند.

میوه و سبزی سپری مقاوم در برابر استرس

به گزارش وبلاگ هتل های باراتوس به نقل از ایرنا، این مطالعه با آنالیز بیش از هشت هزار و 600 استرالیایی 25 تا 91 ساله نشان می دهد افرادی که مقادیر بالای میوه و سبزی مصرف می نمایند، استرس کمتری دارند.

در این مطالعه آمده است افرادی که در روز 470 گرم میوه و سبزی مصرف می نمایند، در مقایسه با افرادی که 230 گرم از این مواد غذایی در رژیم خود دارند، 10 درصد کمتر دچار اختلال استرس می شوند. سازمان دنیای بهداشت مصرف حداقل 400 گرم میوه و سبزی را در روز توصیه می نماید.

بر اساس این مطالعه از هر 10 نفر در دنیا، یک نفر یکی از اختلالات روانی را تجربه می نماید و بر اساس مطالعات، رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت روان دارد.

مسائل مالی، بیماری، مسائل خانوادگی و به طور کلی عوامل استرس زای مختلفی در زندگی روزمره تمام افراد وجود دارد. استرس به میزان نرمال کاملا طبیعی است، ولی زمانی که مزمن می شود، می تواند فرد را با مسائل مختلفی از جمله بیماری های قلبی، افسردگی، آلزایمر و سرطان روبرو کند.

تاثیر استرس بر اختلالات شناختی

مطالعات محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز در آمریکا نشان می دهد تاثیر استرس بر زنان به ویژه در دوران میانسالی، احتمال بروز اختلالات شناختی را افزایش می دهد.

در این مطالعه آمده است استرس نرمال باعث افزایش موقتی هورمون کورتیزول می شود و هنگامی که استرس از بین می رود، سطح هورمون به حالت طبیعی بازمی شود؛ اما با استرس های مکرر، پاسخ استرسی افزایش یافته و هورمون در سطح بالایی باقی می ماند و این موضوع به هیپوکامپ مغز که مسئول اصلی حافظه است، صدمه وارد می نماید.

این مطالعه نشان می دهد تاثیر استرس بر زنان به ویژه در دوران میانسالی، احتمال بروز اختلالات شناختی را افزایش می دهد؛ ولی چنین ارتباطی در مردان دیده نشده است.

تاثیر استرس بر سرطان

مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه موناش در استرالیا انجام شده نشان می دهد سیستم لنفاوی بر اثر استرس مزمن دستخوش تغییرات فیزیکی می شود که به گسترش سرطان در بدن یاری می نماید. سرطان از دو طریق خون و سیستم لنف در بدن گسترش می یابد؛ به همین دلیل درک عملکرد سیستم لنفاوی در گسترش سرطان حائز اهمیت است.

علاوه بر سرطان و کاهش حافظه، استرس مزمن در بروز بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و اضافه وزن، آسم، سردرد، افسردگی، اختلالات گوارشی، پیری و مرگ زودرس موثر است.

از طرفی می توان از استرس به عنوان عاملی برای پیروزیت استفاده کرد. هنر افراد پیروز، کنترل استرس و تبدیل آن به یک فرصت برای پیروزیت است.

پروفسور یان رابرتسان استاد کالج ترینیتی دوبلین که یکی از برجسته ترین محققان علوم اعصاب اروپا است، راهکاری چهار مرحله ای برای کنترل استرس و تبدیل آن به فرصتی برای پیروزیت ارایه نموده است که می تواند زندگی افراد پراسترس را دگرگون کند.

اولین قدم: به مغز خود با صدای بلند بگویید که این شرایط چقدر هیجان انگیز است

برای تبدیل استرس به یک موقعیت فوق العاده برای پیشرفت، به جای اینکه بگویید شرایط چقدر استرس زاست، با صدای بلند به خود بگویید موقعیت پیش آمده کاملا هیجان انگیز است؛ شاید این واگویی در ظاهر ساده و بی اهمیت باشد؛ ولی به مغز فرمان می دهد که موقعیت را چگونه ارزیابی کند.

زمانی که مضطرب یا هیجان زده می شویم، هورمون کورتیزول ترشح می شود. در این حالت واکنش مغز است که معین می نماید هورمون به یک واکنش مضر یا مفید تبدیل شود و وظیفه ماست که حالت مناسب را در اختیار مغز قرار دهیم تا فرمان لازم را صادر کند. در این شرایط هرگز نمی توان مغز را قانع کرد که شرایط عادی است. فقط می توان به مغز القا کرد که شرایط بسیار هیجان انگیز است.

دومین قدم: دم و بازدم عمیق

در این حالت تنفس عمیق پنج ثانیه ای از راه بینی و بازدم شش ثانیه ای داشته باشید. دم و بازدم عمیق، سبب تغییرات شیمیایی مغز می شود و مانند داروی طبیعی ضد استرس عمل می نماید.

سومین قدم: مانند یک سوپرمن بایستید

سومین قدم این است که ژست یک قرمان را بگیرید؛ یعنی صاف بایستید، قفسه سینه را بیرون داده و سر را کاملا بالا بگیرید. ژست قهرمانانه سبب می شود اعتماد مغز به کاراییش افزایش یابد. در واقع این حالت ترفندی برای افزایش قابلیت و توانایی مغز است. نتیجه آزمایش ها نشان می دهد ژست قهرمانانه سبب افزیش هورمون تستوسترون در زنان و مردان می شود.

قدم چهارم: دستان خود را مشت کنید

قدم چهارم این است که دست راست خود را مشت کنید و به مدت 45 ثانیه بسته نگه دارید، سپس آن را برای 15 ثانیه باز کنید و مجددا 45 ثانیه مشت کنید. این عمل سبب می شود نیمکره چپ مغز فعال شده و بدن در یک شرایط چالش ذهنی قرار گیرد تا از استرس برای بهبود عملکرد بدن استفاده کند.

رابرتسان معتقد است استرس یک منبع انرژی بزرگ است؛ بنابراین می توان آن را برداشت کرد و از آن در جهت پیروزیت یاری گرفت، در غیر این صورت اهرمی برای جذب پیری، افسردگی و سرطان می شود.

منبع: جام جم آنلاین

به "میوه و سبزی سپری مقاوم در برابر استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه و سبزی سپری مقاوم در برابر استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید