نیمی از سس، چربی است

به گزارش مجله هاستفا، مقدار مصرف سس ها در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است؛ مخصوصا همراه با ورود فرهنگ غذایی مدرن به کشورمان، این سس ها در میان ما هواداران زیادی پیدا نموده. ما در فرهنگ غذایی سنتی از سس استفاده نمی کردیم و از چاشنی های دیگر مثل انواع ترشی بهره می بردیم اما سس های امروزی به معنی خاص در قدیم وجود نداشت.

نیمی از سس، چربی است

نیمی از سس، چربی است

نویسنده:دکتر آراسب دباغ مقدم*

مقدار مصرف سس ها در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است؛ مخصوصا همراه با ورود فرهنگ غذایی مدرن به کشورمان، این سس ها در میان ما هواداران زیادی پیدا نموده. ما در فرهنگ غذایی سنتی از سس استفاده نمی کردیم و از چاشنی های دیگر مثل انواع ترشی بهره می بردیم اما سس های امروزی به معنی خاص در قدیم وجود نداشت.

در کل، سس ها به اسم چاشنی طبقه بندی می شوند و جزو مواد غذایی متفرقه هستند. در عین اینکه نباید در مصرف آنها زیاده روی گردد. بیشتر سس ها مثل سس فرانسوی یا مایونز 50 تا 60 درصد چربی دارند. تخم مرغ خام که یک عامل امولسیون کننده است ماده اصلی سس ها بوده و در کنار این ماده، ادویه جات و موادی که قدرت اسیدی را زیاد می نماید مثل اسید استیک در تهیه شان به کار می رود. این چاشنی ها جزو مواد چرب و چاق کننده به حساب می آیند، حتی انواع رژیمی شان که در بازار موجود است 30 درصد چربی دارد. فرض کنید کسی که برای خرید شیر می رود، شیر 3 درصد چربی را به اسم ماده غذایی پرچرب تلقی نموده و از خرید آن صرف نظر می نماید و وقتی سراغ سس می رود و سس رژیمی را انتخاب می نماید، شاید از این موضوع غافل باشد که این سس 30 درصد چربی داشته و تقریبا 10 برابر بیشتر از شیرپرچرب، دارای چربی است اما از نظر ذهنی تصور بر این است که این سس رژیمی است و با خیال راحت مصرف می گردد.

در کل، سس های قرمز با سس سفید متفاوت اند. البته در میان عامه به همه آنها سس گفته می گردد ولی در واقع اینها سس نیستند و در صنایع غذایی به نام خمیر یا رب شناخته می شوند که به اشتباه به آنها سس گفته می گردد. کچاپ یا سس گوجه تغلیظ شده آب گوجه فرنگی، نمک و ترکیبات ضدقارچ و کپک است و تعریف واقعی سس را ندارند. سس گوجه فرنگی یا سس انار هم تغلیظ شده آب بعضی سبزیجات و میوه ها مثل گوجه و یا فلفل ها هستند. نحوه فراوری این نوع رب ها با سس مایونز فرق دارد زیرا روغن و تخم مرغ ندارند. آن چیزی که به آن سس گفته می گردد، پایه روغن و تخم مرغ داشته و بیش از 50 درصدش را چربی تشکیل می دهد.

پی نوشت ها :

* متخصص صنایع غذایی

منبع:www.salamat.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8690

به "نیمی از سس، چربی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از سس، چربی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید