چند درصد زنان ایرانی به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا می شوند؟

به گزارش مجله هاستفا، نتایج یک مطالعه بومی نشان می دهد مقدار ابتلا به نارسایی زودرس تخمدان در زنان ایرانی 3.5درصد است.

چند درصد زنان ایرانی به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا می شوند؟

به گزارش خبرنگاران، با توجه به تغییرات هرم جمعیتی و سن ازدواج، موضوع باروری و محدوده سنی آن یکی از دغدغه های اغلب جوامع به تعداد می رود. نارسایی زودرس تخمدان یکی از مسائلی است که می تواند زنان زیر 40 سال را با مسائل فرزندآوری روبرو سازد. مراجع علمی اسم می نمایند که زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان قبل از 40 سالگی علاوه بر عدم کارآیی تخمدان ها در فراوری تخمک و باروری و قطع قاعدگی با عوارضی شبیه به یائسگی روبرو می شوند با این تفاوت که یائسگی معمولا پس از 50 سالگی رخ می دهد.

مقدار ابتلا به این اختلال در دنیا بین 1 درصد در کشورهای پیشرفته تا 5 درصد در کشورهای در حال توسعه گزارش شده است.

اخیرا در مطالعه ای بومی در مرکز تحقیقات فراوری مثل و غدد درون ریز، مقدار نارسایی زودرس تخمدان در زنان ایرانی 3.5درصد گزارش شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر فهیمه رمضانی تهرانی، مجری این طرح عواملی همانند ژنتیک، اختلالات کروموزومی، اختلالات متابولیک، رادیوتراپی، شیمی درمانی و یا جراحی های اجرا شده بر روی تخمدان و بعضی عوامل سمی محیطی مثل دود سیگار را از عوامل بروز این اختلال معرفی نموده و خاطر نشان کرد که هنوز دلیل 75 درصد موارد این بیماری ناشناخته به جای مانده است.

وی در مورد مطالعه اجرا شده گفت: این تحقیق نشان می دهد که در ایران کاهش وزن و افزایش وزن بیش از حد طبیعی، هردو از عواملی هستند که می توانند بر روی بروز این اختلال اثر داشته باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این واقعیت که مبتلایان به این اختلال در معرض خطر بیشتری از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی ، پوکی استخوان، و افسردگی قرار دارند، اضافه کرد: به زنان ایرانی توصیه می گردد که ضمن رعایت رژیم مناسب و حفظ تعادل در وزن، فرزندآوری را به تعویق نیندازند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8435

به "چند درصد زنان ایرانی به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد زنان ایرانی به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید