کمرئی: هیچ چیز جایگزین مدرسه و نقش معلم در آموزش نمی گردد، اسماعیلی: یکی از دغدغه های جامعه و مسئولان، مدیریت کرونا در نظام آموزشی کشور است

به گزارش وبلاگ هتل های باراتوس، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با تعطیلی مدارس فرآیند تربیتی هم کاملا متوقف شده بود و باید بر این نکته تاکید نمود که هیچ چیز جایگزین مدرسه و نقش معلم در آموزش نمی گردد.

کمرئی: هیچ چیز جایگزین مدرسه و نقش معلم در آموزش نمی گردد، اسماعیلی: یکی از دغدغه های جامعه و مسئولان، مدیریت کرونا در نظام آموزشی کشور است

به گزارش روابط عمومی برنامه به وقت ایران، برنامه زنده و تلویزیونی به وقت ایران شب گذشته 21 شهریورماه با موضوع بازگشایی مدارس روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهدی اسماعیلی رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس و محمود نوری شادکام متخصص اطفال بود.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ابتدا اعلام کرد: آموزش و پرورش هم برای فعالیت های حضوری و هم برای فعالیت های غیرحضوری برنامه دارد که این برنامه شامل فعالیت 110 هزار واحد آموزشی از جمعیت دانش آموزی به تعداد انگشتان دست شروع تا 1500 نفر، در روستا ها و شهر ها و پایه های تحصیلی مختلف متناسب با شرایط مدرسه ها و جغرافیا ها می گردد.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس به صورت تدریجی، اقتضایی و با ملاحضات مختلف بر اساس اصول تعیین صورت می گیرد، گفت: سلامت دانش آوزان، معلمان و کادر مدرسه و خانواده ها بر همه چیز تقدم دارد به گونه ای که تا از ایمنی دانش آموزان اطمینان حاصل نگردد، مدارس باز نخواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دز اول واکسیناسیون برای معلمان سراسر کشور صورت گرفته است، توضیح داد: با هماهنگی وزارت بهداشت تزریق دز دوم در حال انجام است بعلاوه کادر مدرسه و رانندگان سرویس واکسینه شده و می شوند.

کمرئی اضافه نمود: در حال حاضر نگرانی نسبت به خانواده دانش آموزان وجود دارد که البته به تدریج بر اساس گروه های سنی اعلام شده واکسینه می شوند و اگر این امر به کندی پیش برود، برنامه های در این زمینه پیش بینی شده است. وی وی با اشاره به اینکه اگرچه سال گذشته آموزش به وسیله مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد پیگیری شد، اما به هیچ وجه آموزش مجازی و از راه دور جایگزین معلم و رابطه معلم و دانش آموز نمی گردد و قطعا کیفیت آموزش تحت تاثیر نهاده شد که افت میانگین در نمره دانش آموزان یکی از نشانه های آن است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با تعطیلی مدارس فرآیند تربیتی هم کاملا متوقف شده بود و باید بر این نکته تاکید نمود که هیچ چیز جایگزین مدرسه و نقش معلم در آموزش نمی گردد.

کمرئی تاکید نمود: متاسفانه افرادی که در نقاط دوردست عشایری و روستایی زندگی می نمایند، سال تحصیلی گذشته محرومیت بالایی داشتند و سال جاری شروع فعالیت های حضوری مدارس این گروه در اولویت ما قرار گرفته است چراکه جهت گیری عدالت محورانه ایجاب می نماید از نقطه ای شروع کنیم که بیشتر آسیب را دیده است.

وی با بیان اینکه احتیاج است آموزش و پرورش به این گروه توجه کند، یادآور شد: از اول مهر آموزش روستایی و عشایر را که تعداشان زیاد نیست و تنها 7.5 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، به تدریج شروع می کنیم. رعایت فاصله گذاری در این گروه شدنی است چراکه جمعیت شان کم است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: الگو های بازگشایی را از ماه ها پیش مدون و آماده نموده ایم و اینگونه نیست که قریب به 14 میلیون دانش آموز را بدون توجه به فرایند ایمن سازی راهی مدرسه کنیم. بازگشایی های به تدریج اتفاق می افتد و برای این اتفاق ارزیابی های دقیقی صورت می گیرد.

مهدی اسماعیلی رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه یکی از دغدغه های جامعه و مسئولان مدیریت کرونا در نظام آموزشی کشور است، گفت: نظام آموزشی همه دنیا به هم ریخته و مهار قضیه زمان بر است، اما باید به اسم یک اصل بپذیریم که چاره ای جز زندگی با کرونا نداریم چراکه بنا به گفته بعضی از صاحب نظران ممکن است ماندگار گردد.

وی ادامه داد: باید وضع را مدیریت کنیم، اما تعطیلی نظام آموزشی به هیچ وجه قابل قبول نیست چراکه خسارت های بعضا جبران ناپذیری در پی دارد به اسم مثال متاسفانه 3.5 میلیون نفر به سامانه آموزش آنلاین دسترسی ندارند. آن چیزی که مهم است تعطیلی را باید حل و چرخه نظام آموزشی را بچرخانیم.

رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس تاکید نمود: بسیاری از پدران و مادران علاوه بر آنکه نگران سلامتی فرزندانشان هستند، نگران تحصیل آن ها هم هستند پس ما با 2 مساله مهم روبه رو هستیم اول آنکه چه کنیم سلامت جامعه به خطر نیفتد و دوم آنکه نظام آموزشی ادامه دار باشد.

اسماعیلی اضافه نمود: ما می دانستیم که روستاهایمان زیرساخت ندارد، اما امکانات را آنجا نبردیم در صورتی که باید این اتفاق رخ می داد و حال که نیفتاده عدالت آموزشی مان زیر سوال رفته است.

وی گفت: شروع فعالیت رسمی مدارس از اول مهر است، اما این به معنی این نیست که همه دانش آموزان اول مهر در مدرسه حاضر شوند بلکه اول باید کرونا را کنترل کرد و دوم آنکه واکسیناسیون به مقدار کافی صورت بگیرد.

محمود نوری شادکام متخصص اطفال که به صورت اینترنتی مهمان این برنامه بود، با اشاره به اینکه بیشتر بچه ها یا علائم زیادی ندارند یا اگر علائم دارند ظرف سه تا 4 روز رفع می گردد، گفت: درگیری شدیدی در این سن نداریم، اما اطفال می توانند والدین را بیمار نمایند و شروع سال تحصیلی می تواند چرخه انتقال بیماری را فعال و افراد مستعد را دچار معضل کند.

وی ادامه داد: بازگشایی مدارس منوط به کاهش و یا توقف چرخه انتقال بیماری است که آن هم جز با واکسیناسیون 70 تا 80 درصد جامعه که 2 دز واکسن دریافت نموده باشند، میسر نیست.

این متخصص اطفال در خاتمه عنوان کرد: سویه لامبدا در اطفال احتمالا بیماری شدیدتری را ایجاد می نماید البته واکسن بر همه کرونا ویروس ها می تواند غلبه کند، اما نباید از نظارت شدید برای جلوگیری از ورود این سویه به کشور غافل شد که اگر با آن روبرو شویم، بحث های آموزشی دوباره تغییر می نماید.

برنامه به وقت ایران در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه نمایندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روز های یکشنبه و سه شنبه ساعت 21:45 تا 23 به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کمرئی: هیچ چیز جایگزین مدرسه و نقش معلم در آموزش نمی گردد، اسماعیلی: یکی از دغدغه های جامعه و مسئولان، مدیریت کرونا در نظام آموزشی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمرئی: هیچ چیز جایگزین مدرسه و نقش معلم در آموزش نمی گردد، اسماعیلی: یکی از دغدغه های جامعه و مسئولان، مدیریت کرونا در نظام آموزشی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید