گیاهخواران از مصرف مکمل ها غافل نشوند

به گزارش وبلاگ هتل های باراتوس، انتخاب/استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ویتامین B12 فقط توسط منابع حیوانی جذب بدن می گردد و اگر برای تهیه مواد مغذی منابع حیوانی به وسیله منابع گیاهی و یا مکمل ها چاره ای اندیشیده نگردد، به زودی کمبود پروتئین، ویتامین و کلسیم مسائل جدی برای بدن ایجاد می نماید.

گیاهخواران از مصرف مکمل ها غافل نشوند

دکتر آزیتا حکمت دوست در تعریف گیاه خواری گفت: گیاه خواری یا سبزی خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی، تخم مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بگردد.

وی ادامه داد: چندین نوع گیاه خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاه خواران در برابر حیوانات دامی و فراورده های دامی متفاوت است، عده ای از گیاه خواران در کنار نخوردن یا کمتر خوردن فراورده های جانوری با کشتار آن ها نیز مخالفند.

حکمت دوست ادامه داد: برخی از گیاه خواران از پوشیدن لباس هایی مانند چرم، ابریشم و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز می نمایند.

متخصص تغذیه دانشگاه اضافه کرد: گیاه خواران مطلق صرفا از منابع گیاهی استفاده می نمایند.

این استاد دانشگاه با بیان این که در وگانیسم (Veganism) که گاهی گیاه خواری مطلق هم نامیده می گردد از همه فرآورده های جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره گیری از آن ها مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل پرهیز می گردد اعلام نمود: درپیش دریافت رژیم گیاه خواری به شیوه های گوناگونی امکان پذیر است اما وجه مشترک تمام این شیوه ها پرهیز از خوردن گوشت جانور است.

وی با اشاره به این که طیف دیگری از گیاه خواران، منابعی همانند لبنیات و تخم مرغ را نیز در سبد غذایی خود می گنجانند تاکید نمود: این گروه از گیاه خواران درواقع ترکیباتی که از حیوانات به دست می آید را به استثنای گوشت حیوان مصرف می نمایند.

متخصص تغذیه دانشگاه با اشاره به این که منبع غنی ویتامین B12 فقط توسط منابع حیوانی جذب بدن می گرددتاکید نمود: گیاه خواران ممکن است در دراز مدت با کمبود ویتامین B12 روبرو شوند بنابراین اگربرای تهیه مواد مغذی موجود در منابع حیوانی به وسیله منابع گیاهی چاره ای اندیشیده نگردد، به زودی کمبود پروتئین، B12، کلسیم، ویتامین D می تواند مسائل جدی را برای بدن بوجود بیاورد.

چه گروه هایی از گیاه خواران کمتر دچار کمبود ویتامین B12 می شوند

حکمت دوست مصرف قرص و داروهای مکمل حاوی ویتامین B12 را به افرادی که صرفا از منابع غذایی گیاهی استفاده می نمایند توصیه کرد و گفت: گروههایی از گیاه خواران که از شیر و تخم مرغ استفاده می نمایند، کمتر از گروههای دیگر دچار کمبود ویتامین B12 می شوند.

وی با اشاره به این که رژیم های گیاهی می توانند سالم باشند اضافه کرد: پیروی از رژیم گیاه خواری باید با حفظ تعادل بین گروههای مختلف مواد غذایی و استفاده از مکمل ها رعایت گردد. با این حال، حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی گیاهی می تواند باعث کاهش مصرف برخی از مواد مغذی ضروری می گردد و ممکن است بر سوخت و ساز سیستم استخوانی بدن تاثیر بگذارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که منابع غنی آهن از گوشت و ترکیبات حیوانی بدست می آیند اعلام نمود: ترکیباتی همانند گوشت، مرغ و ماهی منبع اصلی این ویتامین ها هستند.

استاد گروه تغذیه بالینی دانشگاه مصرف مواد غذایی همانند آجیل، حبوبات و غلات را برای تامین احتیاجهای ضروری بدن گیاه خواران مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: علیرغم این که حتی برخی از سبزیجات حاوی مقادیری از آهن هستند، ولی آهنی که در گوشت، مرغ و ماهی وجود دارد منبع غنی از آهنی است که جذب آن راحت تر و در مقادیر بالاتری نیز وجود دارد.

حکمت دوست با بیان این که گیاه خوارن باید از منابع پروتئینی و مواردی که آهن قابل توجهی دارند استفاده نمایند اعلام نمود: دانه سویا، حبوبات، گوجه فرنگی از بهترین منابع آهن هستند که باید در برنامه غذایی گنجانده گردد.

وی پرهیز از مصرف چای با مواد غذایی حاوی آهن را خواهان شد و اضافه کرد: مصرف چای خصوصا همراه مواد غذایی حاوی آهن باعث می گردد که آهن مورد احتیاج جذب بدن نگردد.

این استاد گروه تغذیه بالینی با بیان این که انسان موجودی همه چیز خوار است اضافه کرد: بدن انسان طوری طراحی شده که باید از تمامی منابع غذایی استفاده کند.

سلامت انسان با مصرف تمامی گروههای مواد غذایی تضمین می گردد

حکمت دوست تاکید نمود: سلامت انسان با مصرف تمامی گروههای مواد غذایی تضمین می گردد.

این متخصص تغذیه دانشگاه با بیان این که بهتر است بیشتر مواد غذایی مورد احتیاج بدن انسان توسط گیاهان و سبزیجات تامین گردد ادامه داد: منابعی که ضرورت دارد از منابع حیوانی استفاده گردد در بدن خیلی زیاد نیست و باید مقادیر کمتری از این منابع را دریافت کنیم.

حکمت دوست با بیان این که منابع گیاهی حاوی مقادیر زیادی فیبرهستند تاکید نمود: این مواد غذایی در عین حال که دارای کالری کمتری هستند منبع غنی فیبر هم محسوب می شوند، بنابراین ضروری است برای تغذیه ای سالم از منابع گیاهی سرشار و به نسبت مقادیرکمتری از منابع حیوانی استفاده کنیم.

این استاد گروه تغذیه بالینی با اشاره به این که تصوراتی مبنی براین که گیاه خوارن از طول عمربیشتری در مقایسه با سایر افراد برخوردارند را تصورغلطی دانست و تاکید نمود: گیاه خواران عمدتا با دو کمبود مواد غذایی B12 و آهن روبرو هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه ضمن مقایسه گیاه خواران و خام گیاه خوارن نیز شرح داد: در واقع خام گیاه خواران همه چیز را خام مصرف می نمایند و بر این باورند که سبزیجات و گیاهان زمانیکه خام مصرف می گردد دارای خواص بیشتری هستند که البته این نظریه تا حدودی درست است.

بدن انسان بسیاری از مواد غذایی را نمی تواند به صورت خام هضم و جذب کند

وی ادامه داد: به طور مثال ویتامین سی بعد از پخته شدن مقادیر زیادی از ویتامین های موجود را از دست می دهد ولی در خصوص برخی از مواد غذایی مثل سویا اگر چنانچه پخته نشوند دسترسی به برخی از ویتامین ها در آن ها کاهش می یابد. سویا اگر چنانچه یخته نگردد دسترسی به ویتامین B1 کمتر می گردد.

متخصص تغذیه دانشگاه گفت: بدن انسان بسیاری از مواد غذایی را نمی تواند به صورت خام هضم و جذب کند، و این فاکتور هم یکی از مسائل پیروی از رژیم غذایی خام گیاه خواری است.

حکمت دوست ادامه داد: بسیاری از مواد غدایی گیاهی تا زمانیکه پخته نشوند، جذب نمی شوند و بدن آنزیم های لازم را برای هضم و جذب آن ها ندارد.

منبع: همگردی

به "گیاهخواران از مصرف مکمل ها غافل نشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهخواران از مصرف مکمل ها غافل نشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید