11 ویژگی مهم ساعت غواصی که آن را به ساعتی خاص و شیک تبدیل می نماید

به گزارش مجله هاستفا، بله، درست مانند غواصی، ساعت غواصی هم برای همه مناسب نیست. بااین حال، اگر روز جهانی اقیانوس ها شما را به فکر خرید یک ساعت غواصی برای آخر هفته ها می اندازد یا شاید حتی در فکر گرفتن گواهی نامه غواصی هستید، بهتر است برای خرید این ساعت اطلاعات جامعی داشته باشید. در این مقاله، هرآنچه باید درباره ساعت مچی غواصی بدانید را می خوانید.

11 ویژگی مهم ساعت غواصی که آن را به ساعتی خاص و شیک تبدیل می نماید

ساعت غواصی چیست؟

ساعت غواصی به ساعت مچی گفته می گردد که برای عمق حداقل 200 متری آب طراحی شده و سیستمی برای کنترل زمان دارد. ساعت های غواصی از دهه 1920 میلادی وجود داشته اند اما با محبوبیت یافتن ورزش غواصی در اواسط دهه 1950، این ساعت ها هم به روز شدند تا بر اساس استاندارد جدیدی کار نمایند. بعضی از اولین مدل های ساعت غواصی هنوز هم در بازار فروخته می شوند.

دلایل محبوبیت ساعت های غواصی

ممکن است با خود بگویید که این ساعت فقط برای غواصی است، بنابراین، چرا بعضی از مردم به داشتن این نوع ساعت علاقه نشان می دهند؟ دلایل محبوبیت این ساعت میان افرادی که غواصی نمی نمایند، عبارت اند از:

  • در میان مجموعه داران ساعت، ساعت غواصی یک گزینه باسابقه و ارزشمند محسوب می گردد؛
  • این ساعت واقعا خاصیت ضد آب بودن دارد؛
  • ساعت های غواصی در برابر ضربه و خراشیدگی مقاومت بیشتری دارند؛
  • ساعت های غواصی همواره ساعت های دقیقی بوده اند؛
  • ساعت های غواصی باکیفیت با گذشت زمان زیباتر به نظر می رسند؛
  • ساعت های غواصی صفحه و عقربه هایی دارند که خواندن ساعت در هر شرایطی را ساده تر می نمایند؛
  • ساعت غواصی با هر استایل رسمی و غیررسمی هماهنگ می گردد؛
  • ساعت غواصی معمولا صفحه ای مشکی رنگ دارد و برای کسانی که به اکسسوری هایی با این رنگ علاقه دارند، گزینه ای فوق العاده محسوب می گردد؛
  • با یک ساعت غواصی می توانید به راحتی با چرخاندن قاب و تغییر موقعیت عقربه دقیقه شمار زمان را متوقف کنید؛
  • هزینه ای که صرف خرید این ساعت می کنید، آینده نگرانه خرج می گردد. در واقع، این ساعت با گذشت زمان ارزش خود را از دست نمی دهد.

ویژگی های مهمی که یک ساعت غواصی دارد

برای اینکه برترین ساعت غواصی را تهیه کنید، باید ویژگی های آن را بدانید. به این ترتیب، با وجود تنوع ساعت های غواصی انتخابی بهتر و مناسب تر خواهید داشت. ساعت های غواصی باید 11 ویژگی مهم داشته باشند تا بتوانید برای یک عمر روی آن ها حساب کنید.

1. مقاومت در برابر آب با عمق حداقل 200 متر

وقتی روی یک ساعت غواصی سرمایه گذاری می کنید، مقاومت آن در برابر آب اولویت اصلی شما خواهد بود. زمانی که صحبت از برترین ساعت های غواصی و درجه بندی مقاومت آن ها در برابر آب می گردد، موضوع ممکن است کمی پیچیده گردد. به همین علت، باید رتبه بندی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) را برای ساعت خاصی که در نظر دارید، آنالیز کنید.

هر چه این عدد بیشتر باشد، برای غواصی های حرفه ای مناسب تر خواهد بود. استانداردهای ISO برای ساعت های غواصی 200 و 300 متر است. هر مقیاسی بالاتر از این عدد برای اهداف غواصی تفریحی بیش از حد و غیرضروری در نظر گرفته می گردد.

2. تاجی با پیچ رو به پایین

یکی دیگر از ویژگی های مهم ساعت خواصی طراحی تاج آن است. برخلاف ساعت های معمولی، ساعت غواصی معمولا به جای تاج های فشاری، تاج های پیچ شونده دارد. تاج پیچ شونده محافظ ضدآب و مقاوم تر در برابر فشار است. این نوع تاج محافظت از ساعت در برابر آسیب های مختلف را تضمین می نماید.

تاج های پیچ شونده در مقایسه با تاج های فشاری، بسیار کمتر به طور تصادفی باز می شوند. این نکته به ویژه در زمان شیرجه در آب اهمیت بیشتری می یابد. بیشتر ساعت های غواصی علاوه بر تاج پیچ شونده، یک قاب پیچ شونده نیز دارند که آب بندی آن را نسبت به سایر انواع پشتی ساعت، بیشتر و محکم تر می نماید.

به طور کلی، تاج پیچ شونده و قاب پشتی پیچ شونده از ویژگی های ضروی یک ساعت غواصی هستند. این ویژگی ها تضمین می نمایند که ساعت شما می تواند در شرایط سخت محیط های زیر آب مقاومت کند و دقت و قابلیت اطمینان خود را در طول زمان حفظ خواهد نمود.

3. قاب یک طرفه با نشانگرهای دقیق

قاب یا حلقه بیرونی دور صفحه ساعت کاربردهای مختلفی دارد. در ساعت غواصی، مانند سایر ساعت های ورزشی، قاب چرخان به عنوان تایمر معکوس به کار می رود چون معمولا نشانگرهایی دارد که به این کار یاری می نمایند. به این ترتیب، با چرخاندن این تایمر برای هماهنگی با عقربه دقیقه شمار هنگام پریدن با وسایل غواصی خود، می توانید مدت زمان زیر آب بودن خود را بسنجد.

علاوه براین، بعضی از انواع ساعت غواصی، یک قاب یک طرفه دارند که فقط در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد. وجود این قاب باعث می گردد که در صورت برخورد با چیزی در حین غواصی، زمان رد شدن از مانع در مدت زمان غواصی شما محاسبه نگردد. هنگام خرید ساعت غواصی، باید به نحوه عملکرد این قاب داخلی دقت کنید و قبل از تصمیم گیری مطمئن شوید که نحوه کار با این قاب را متوجه شده اید.

4. صفحه و عقربه نورانی و قابل خواندن زیر آب

صفحه یک ساعت غواصی خوب به راحتی قابل خواندن است، حتی در شرایطی که نور کمی وجود دارد. در پی ساعتی باشید که صفحه آن به وضوح معین است و در ساخت آن مواد باکیفیتی به کار رفته اند. این مواد ممکن است یاقوت کبود درخشان، سرامیک یا فولاد باشند. کریستال یاقوت کبود در شرایط تاریک یا زمانی که تاریکی آب دید شما را کم می نماید، قابل خواندن است و در برابر خراشیدگی مقاومت بیشتری دارد.

عقربه های مهم ساعت غواصی یعنی عقربه های ساعت شمار، دقیقه شمار و عقربه دوم کرنوگراف باید بزرگ و خوانا باشند تا برای خواندن ساعت زیر آب چشمانتان آزار نبینند. عقربه های این ساعت باید طوری طراحی شده باشند که در یک نگاه به راحتی از یکدیگر و تمام علامت های روی صفحه ساعت تمایز داده شوند. مطمئن شوید که این عقربه ها از مواد بادوامی مانند فولاد یا تیتانیوم ساخته شده اند تا برای همواره خوانا باقی بمانند و با قرار گرفتن در معرض آب زنگ نزنند.

5. مواد سازنده ساعت

هنگام خرید یک ساعت غواصی خوب، مواد سازنده آن عامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. شما چیزی می خواهید که سخت و مقاوم در برابر آب و سایر عناصر باشد. رایج ترین موادی که به علت دوامشان در ساخت ساعت های غواصی به کار می روند، فلز ضدزنگ، تیتانیوم و سرامیک هستند.

فلز ضدزنگ در برابر خوردگی مقاوم است و همین مسئله این ماده را به محبوب ترین گزینه تبدیل می نماید. فلز ضدزنگ نسبت به سایر مواد سازنده ساعت های غواصی ارزان تر است و در مدل های مختلف مانند طلایی یا نقره ای عرضه می گردد.

ساعت های غواصی تیتانیومی وزن کمتری دارند، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند. اگر پوست حساسی دارید، ساعت تیتانیومی برای شما مناسب تر است چون خاصیت ضدحساسیت بودن دارد. با وجود این، ساعت های تیتانیومی در مقایسه با ساعت های فلزی قیمت بیشتری دارند.

ساعت های سرامیکی هم در مقابل خراشیدگی مقاومت بالایی دارند و همین ویژگی آن ها را برای فعالیت های زیر آب به ابزاری عالی تبدیل می نماید. ساعت های سرامیکی غواصی درخشش بیشتری هم دارند که باعث می گردد این ساعت ها به ساعت هایی مد روز و کاربردی تبدیل شوند. بااین حال، این ساعت ها نسبت به سایر گزینه های موجود در بازار گران تر هستند.

6. نوع حرکت ساعت

نوع حرکت در یک ساعت می تواند بر عملکرد آن ساعت تأثیر بسیاری بگذارد و این امر به ویژه درباره ساعت های غواصی اهمیت بیشتری می یابد. حرکات اتوماتیک، مکانیکی و کوارتز سه نوع حرکت متداول در ساعت ها هستند که هر کدام مزایای خاص خود را دارند.

حرکات اتوماتیک به خودی خود انجام می شوند و برای کار کردن ساعت به حرکت مچ دست کاربر متکی هستند. این ساعت ها اغلب به علت کاربری راحت و احتیاج حداقلی به تعمیر و نگهداری هواداران بیشتری دارند.

حرکت مکانیکی ساعت به وسیله فنی خاص انجام می گردد. ساعت های غواصی مکانیکی دقت بالایی دارند. به همین علت، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. این ساعت ها به سیم پیچی، تعمیر و نگهداری منظم احتیاج دارند تا دقیق کار نمایند.

ساعت هایی که کوارتز هستند هم با باتری کار می نمایند. این ساعت ها دقت و قابلیت اطمینانی استثنایی دارند. معمولا حرکات کوارتز در ساعت های دیجیتال به کار می رود و به علت احتیاج کمتر به تعمیر و نگهداری محبوبیت خاصی دارند.

7. بند ساعت های غواصی

هیچ ساعت غواصی بدون وجود بندی قابل اعتماد و محکم کامل نمی گردد. بند این ساعت ها ممکن است فلزی یا لاستیکی و مصنوعی باشد.

بندهای فلزی معمولا از سایر انواع بند ساعت گران تر هستند اما استحکام و دوام بیشتری دارند. این بندها به شما اطمینان می دهند که محصولی با ماندگاری طولانی دارید که به لطف طراحی خاص خود می تواند حتی در سخت ترین شرایط غواصی هم دوام بیاورد. این نوع بند با لباس های غیررسمی و رسمی عالی به نظر می رسد.

بندهای لاستیکی روی پوست ملایمت بیشتری دارند، در برابر رطوبت مقاوم تر هستند و رنگ ها و طرح های مختلفی دارند. ساعت های غواصی با بند لاستیکی ارزان تر هستند اما استحکام ساعت با بند فلزی را ندارند. خوشبختانه، مواد مصنوعی بسیار برای ساخت بند ساعت های غواصی به کار می رود که باعث می شوند این ساعت ها ارزان تر، بادوام تر و سبک تر باشند.

8. میزان و وزن ساعت

هنگام خرید یک ساعت غواصی باید میزان و وزن مدل مورد نظر خود را در نظر بگیرید. این ساعت نه تنها باید به راحتی روی مچ دست شما قرار بگیرد، بلکه باید به میزان کافی سبک باشد تا بتوانید امور مربوط به غواصی زیر آب را راحت تر انجام دهید. وزن ایده آل برای یک ساعت غواصی 100 تا 200 گرم است.

بیشتر ساعت های غواصی از ساعت های پلیمری سبک گرفته تا ساعت هایی که قاب های فولادی سنگین دارند، وزن های متفاوتی دارند. باید مطمئن شوید که ساعتی را انتخاب می کنید که هنگام شنا با غواصی شما را به پایین نمی کشاند. مدل های مختلف را آنالیز کنید تا تفاوت وزن آن ها را متوجه شوید. این کار به شما یاری می نماید تا ساعتی انتخاب کنید که در طول شیرجه شما تفاوتی ایجاد نمی نماید.

9. دریچه آزادسازی هلیوم

بعضی از مدل های ساعت غواصی یک دریچه آزادنماینده هلیوم دارند. این دریچه معمولا در طرف مقابل تاج قرار گرفته است و برای آزاد کردن مولکول های هلیومی طراحی شده که ممکن است در حین غواصی در داخل قاب ساعت جمع شوند.

وجود دریچه های آزادسازی هلیوم برای ساعت های غواصی تجاری و نظامی که مدت زمان بیشتری را در اعماق آب غواصی می نمایند یا در شناورهای غواصی می مانند، اهمیت دارد. در طول چنین غواصی هایی، ممکن است که گاز هلیوم به داخل قاب ساعت نفوذ کند و با بازگشت غواص به سطح آب، باعث فشار به ساعت گردد. اگر این هلیوم آزاد نگردد، می تواند کریستال ساعت را بکند یا به حرکت آن آسیب برساند. با آزاد کردن این گاز اضافی به وسیله دریچه آزادسازی هلیوم، می توان فشار قاب ساعت را بدون به خطر انداختن مقاومت آن در برابر آب تنظیم کرد.

البته، این نکته را باید بدانید که وجود دریچه آزادسازی هلیوم برای ساعت غواصی اسپرت یا غواصی های تفریحی ضرورتی ندارد. معمولا گاز هلیوم در حین فعالیت های غواصی معمولی به قاب ساعت نفوذ نمی نماید. این قابلیت در ساعت های غواصی حرفه ای رده بالا وجود دارد و برای استفاده در شرایط شدید اعماق دریا طراحی شده است.

10. معروفیت برند ساعت

برای خرید برترین ساعت غواصی، باید کاملا تحقیق کنید و مطمئن شوید که از برندی قابل اعتماد و معتبر ساعت می خرید. بعضی از ویژگی هایی که معتبرترین برندهای ساعت غواصی دارند، عبارت اند از:

  • سابقه: در پی برندی با سابقه طولانی در زمینه فراوری ساعت های غواصی باکیفیت باشید.
  • نوآوری: برندی که به طور مداوم برای طراحی ساعت های خود نوآوری می نماید و آن ها را بهبود می بخشد، ساعت های باکیفیت تر و قابل اعتمادتری می سازد.
  • مشارکت های حرفه ای: آنالیز کنید که آیا برند مورد نظر شما با غواصان یا سازمان های حرفه ای غواصی مشارکت دارد یا خیر. این امر می تواند نشانه ای از تعهد این برند به فراوری ساعت های غواصی باکیفیت باشد.
  • نظرات مشتریان: نظرات و بازخوردهای مشتریان یک برند را بخوانید تا از معروفیت برند و کیفیت محصولات آن مطمئن شوید.
  • خدمات و پشتیبانی: یک برند معتبر به مشتریان خود خدمات و پشتیبانی عالی از جمله گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می دهد.

رولکس، امگا، سیکو، سیتیزن و تودور مهم ترین برندهای ساعت غواصی هستند که می توانید به آن ها اعتماد کنید.

11. قیمت ساعت

شما می توانید تمام قابلیت هایی که از یک ساعت غواصی انتظار دارید را با هزینه ای ارزان دریافت کنید. البته، اگر در پی مدلی حرفه ای تر یا ساعت غواصی با قابلیت های تخصصی مانند نشان دادن چندین منطقه زمان یا دریچه آزادسازی هلیوم هستید، قطعا باید هزینه بیشتری بپردازید.

نکته مهم این است که بتوانید ساعتی متناسب با بودجه خود خریداری کنید اما کیفیت و ایمنی ساعت را فدای قیمت آن نکنید.

کلام آخر

ساعت های غواصی ساعت های دقیقی هستند که برای فعالیت در اعماق آب طراحی شده اند. این ساعت ها اگر به خوبی انتخاب شوند، به یکی از زیباترین و ماندگارترین اکسسوری های کمد لباس شما تبدیل خواهند شد. بی فایده نیست که حرفه ای های شیک پوش همواره یکی از این ساعت ها را در کمد لباس خود دارند و به داشتن آن افتخار می نمایند.

منبع: watchexchange

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 دی 1402 بروزرسانی: 13 دی 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12883

به "11 ویژگی مهم ساعت غواصی که آن را به ساعتی خاص و شیک تبدیل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 ویژگی مهم ساعت غواصی که آن را به ساعتی خاص و شیک تبدیل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید